четвртак, 21. јануар 2016.

Krsna slava

Miris tamjana u kući, sveća koja lagano gori, upaljeno kandilo kraj ikone zaštitnika porodice, svečano postavljen sto, slavski kolač, žito i  bokal vina, porodica na okupu, svi svečano obučeni, pa kažite ima li išta lepše. Za razliku od ostalih naroda, pravoslavni vernici imaju krsnu slavu.



Krsna slava je nastala kao sećanje na dan kad je određeno pleme ili porodica krštena. Nije slava obilna trpeza, glasna muzika ili još gore što se počelo praktikovati, slaviti slavu u restoranu. Slava se treba slaviti skromno i dostojanstveno, uz slavski kolač koji domaćica sama mesi, slavsku sveću koja je od pravog voska, kuvano žito sa orasima (koljivo) i crno vino. Slavska trpeza je svečanija nego obično, ali se ne mora  preterivati. Kad se devojka uda ona primi slavu porodice svog muža. Moja devojačka slava je bila Đurđevdan, uz svetog Nikolu i Aranđelovdan jedna od slava koju najviše Srba slavi. Kad sam se udala porodična slava mog muža je Časne Verige apostola Petra, jedna od manjih slava, ali ništa manje važna. Slavu slavimo  sa puno radosti u srcu.  Ja uživam kad se naša slava približi i ništa mi nije teško uraditi. Oduvek sam bila vešta u kuhinji, jer sam još kao mala morala priskakti mami u u pomoć, jer je ona išla na posao, a ja sam pre njih dolazila kući iz škole i dovršavala, na pola pripremljen ručak. Nama Slavonkama je to valjda u krvi. U mom kraju za slavu su se kao i za Božić, obavezno kuvale pihtije za predjelo, zatim supa od domaće koke sa domaćim rezancima, paradajz sos i ren uz kuvano meso iz supe, zatim sarma sa projom, pečenje, ruska salata, kiseli krastavci, paprike punjene kupusom, cvekla .. i na kraju obavezno palačinke sa slatkim sirom i džemom, premazane domaćim kajmakom, pa zapečene u rerni. Pođe mi voda na usta dok ovo pišem :) Obavezno se pekao domaći hleb. Na kraju se se služilo desetak vrsta domaćih sitnih kolača,


Gosti bi dolazili na ručak. Domaćica bi posluživala hranu, domaćin je bio zadužen da poslužuje piće. Sećam se da domaćin nije sedao za sto sve dok sveća gori i dok su gosti u kući. Nisam znala zašto je to, kasnije sam saznala da je to iz poštovanja prema svecu koji se  taj dan slavi.

Od kako sam na hrono ishrani uvek napravim nešto po hrono principima za slavu i gosti se više puta iznenade kako je i to ukusno, jer ljudi imaju predrasude kad čuju da nešto nije onako kako su navikli uvek misle da to nije dobro i da ne valja. Nema za hronere problema kad su velika slavlja u pitanju, pečenja i salate uvek ima. Važno je samo doneti odluku u glavi. Kad malo bolje razmislim pitam se za čim plačemo, za topljenom plastikom :) (margarin), kojeg su kolači puni. Za salatama koje su pune majoneza. Taj dan se možemo malo opustiti u smislu da pojedemo malo više proteina, da popijemo čašu crnog vina posle ručka. Puno pozitivne energije, ponos i radost koju osetimo kad shvatimo da smo sami sebe pobedili, taj osećaj je nezamenjiv.


Slavski kolač se može napraviti isto kao česnica, samo još malo lepše ukrasiti. Ja napravim klasičan slavski kolač sa kvascem .

Slavski kolač



Ražene lepinje 



Proso proja



Salata sa piletinom i bademima


Salata sa grilovanom tunjevinom




Pihtije



Domaća supa



Domaći paradajz sos



Sarma



Pečenje



salata od svežeg kupusa, crvene pečene paprike, rendana šargarepa i celer..

Čokoladne praline



klik na naslov vodi do recepta

Za doručak možete jesti npr. pihtije ako volite sa lepinjama, ili lepinje ili projice sa salatom od piletine i badema.

Naravno običaji su drugačiji, ali uvek se može iskombinovati nešto.  Prednost slave koju sama spremam je ta što mislim i na sebe :)





Нема коментара:

Постави коментар

hvala Vam što me pratite