четвртак, 14. јануар 2016.

 Štrudle i priča o prelu, čijalu i perušalu

štrudla


Ne sećam se tačno koliko godina sam imala, ali znam da sam bila baš mala da je to bilo negde pred ili na polasku u osnovnu školu. Iako sam odrasla u zgradi i nisam nikad radila seljačke poslove, išla sam kod bake i djeda i neki događaji su mi ostali urezani u pamćenje. Dani kad su se brali i perušali kukuruzi, vršilo žito, pekla rakija u kazanu, čijalo perje za jastuke,
Ovo je jedan od tih dana..

Guske i patke su se čupale leti, da bi novo perje stiglo do zime izrasti. Tako očupano se čuvalo za dane kad nema puno posla na njivama i poljima. Nekoliko dana ranije baka obavesti sve žene u komšiluku da će se perje čijati. Sećam se da je to bilo u jednoj prostoriji koju smo zvali ostava koja je bila u sklopu dvorišne zgrade. Kad mrak prekrije selo tokom zimskih noći nije se gledao televizor već se čijalo perje ili perušali kukuruzi ili su se jednostavno mladi družili na takvim skupovima, prelima. Na čijalo su bile pozvane samo žene i devojke, a momci su dolazili sami i nepozvani. Iako su im branili da uđu, oni bi se uvek snašli. Kad se izbore da uđu, obično su bili zaduženi za pesmu i zabavu. Bilo je puno smeha i priča koje ja  u to vreme i nisam razumela. Ostala mi je samo u sećanu pozitivna energija i bliskost među ljudima.

Na jedan veliki sto se istrese perje, svi se skupe oko njega i odvaja se paperje od debele sredine pera. Od tog perja su se pravili najzdraviji jastuci koji su majke i bake pripremale za devojke koje su za udaju.

Običaj je bio da devojka koja se udaje u miraz nosi barem šest jastuka. Perje se čije pesma se ori, red pesme red šale. Deca se igraju, vatrica pucketa i tako sve do ponoći. Kad se sve završi na sto se postavi večera, slanina, kobasice, domaća pogača, šljivovica i nezaobilazni kolači od dizanog testa koje su deca najviše isčekivala. To su bile posebne večeri jer nismo morali posle crtaća u 7 i 15 ići na spavanje.

Veoma slično su izgledala i perušala. Da bi se brže obrali kukuruzi, nisu se prilikom branja čistili, samo su se brali i vozili kući, da se pobegne od lošeg vremena i kiša.


U jesenje duge noći, uveče bi se skupilo petnaestak mlađih ljudi. Naložila bi se vatra, pijuckalo se vino koje je bilo tek otočeno. Žene su perušale kukuruze, muškarci su trpali u sepete, pletene od pruća i nosili na tavan ili u kuruzanu (kukuruzanu). Domaćica bi po običaju posluživala domaće mesne proizvode i štruce, masnice  (štrudle) sa orasima i makom.



Ja sam bila mala, ali iz kasnijih priča, shvatila sam da su ti skupovi na kojima se radilo, bili izduvni ventil za tadašnju omladinu i jedva su čekali da budu pozvani. Da su se tu dešavali razni događaji, tajni pogledi, dogovaranje sastanka, prva zaljubljivanja..

Uz ovaj tekst najsličniji recept koji bi odgovarao, a da se uklapa u hrono ishranu je ova slana štrudla

Štrudla sa rogačem (klik na naslov )



Slana štrudla sa sirom i spanaćem (klik na link vas vodi do recepta )





Нема коментара:

Постави коментар

hvala Vam što me pratite